ASMA SEBAGAI PENGINTIP BAGI RASULULAH

Rasulullah SAW bersabda: “Kembalilah wahai Asma’ dan beritahulah kepada para wanita yang berada di belakangmu bahwa perlakuan baik salah seorang mereka kepada suaminya dan meminta keredhaan suaminya saatnya ia untuk mendapat persetujuannya itu semua dapat mengimbangi seluruh amal yang kamu sebutkan yang dilakukan oleh kaum lelaki.”

Selepas Rasulullah SAW menjadi Rasul selain daripada perang ada dua peristiwa yang sangat menakutkan. Setelah Rasulullah SAW mula diterima orang, pengaruh Rasulullah SAW dah mula ada, cakap-cakap Rasulullah SAW ada orang tidak boleh faham, sebab Rasulullah SAW sebut Akhirat, Tuhan, Syurga, mana orang faham. Jadi banyaklah orang marah. Di antara yang marah itu pembesar-pembesar Quraisy.

Akhirnya mereka ambil kepuitusan, Rasulullah SAW ditahan di Bani Said. Setiap jalan ke Bani Said disekat hingga makanan tidak boleh sampai dan tidak dibenarkan siapapun menyampaikan makanan. Kemudian orang arab jahiliah ini buat satu perjanjian ditulis di atas kulit. Selagi perjanjian iini kekal, selama itu dia kena tahanan. Perjanjian itu diganitung di Ka’bah. Kalau ikut logik, tulisan itu kekal sampai mati. Rupanya selepas Rasulullah SAW ditahan 3 tahun, tulisan itu dimakan oleh anai-anai. Orang Arab iini walau jahiliah, tetapi dia tunaikan janji. Maka dia lepaskan Rasulullah SAW.

Peristiwa ke 2 adalah setelah pengikutnya besar, ramai, pembesar-pembesar Arab berkumpul di Darun Nadwah, satu dewan besar. Mereka berunding macam mana hendak musnahkan Rasulullah SAW. Bila dimusyawarahkan akhirnya diambil keputusan di Darun Nadwah itu, kita bunuh saja Rasulullah SAW, tetapi yang bunuhnya bukan seorang, dibunuh oleh wakil-wakil kaum. Kerana mereka berfikir, kalau semua kaum terlibat membunuh, tidak adalah keluarga menunitut siapa-siapa, semua puak terlibat dalam membunuh. Tetapi pakatan ini diketahui oleh Rasulullah SAW. Satu malam Rasulullah SAW dan Saidina Ali keluar rumah dan bermalam di sebuah rumah. Pada malam itu Rasulullah SAW berpesan pada Saidina Ali, awak tidur di tempat saya supaya orang menyangka saya yang tidur di situ, sedangkan semua wakil kaum berada di sekeliling rumah itu.

Bila Saiyidina Ali berada di rumah itu, mereka menyangka Rasulullah SAW. Kemudian Rasulullah SAW meninggalkan rumah itu. Wakitu dia keluar rumah itu, dia ambil pasir, dia baca ayat dan ditaburkan kepada semua sehingga semua tidur senyenyak nyenyaknya. Bila mereka terbangun, mereka terkejut, kita semua tidur, jangan-jangan Muhammad dah lari. Akhirnya mereka menyerbu ke rumah, tetapi yang tidur itu Saidina Ali, seorang budak. Maka mereka pun memburu Rasulullah SAW, tinggalkan Saiyidina Ali. Di sini ada satu hikmah, ada benda tersirat.

Yang pertama, melihatkan kepada kita bahawa Saiyidina Ali dari pada budak lagi sudah beraini. Kalau tahu orang hendak bunuh kita, ayahnya berpesan engkau tidur tempat abah, abah hendak lari, tenitu dia kata, tidak hendak tidak hendak, saya hendak ikut abah. Tetapi bila dipesan Rasulullah SAW, Saiyidina Ali tahu orang hendak bunuh Rasulullah SAW, dia sanggup gantikan. Di sini memperlihatkan betapa di wakitu kecil lagi Saiyidina Ali sudah beraini.

Yang ke 2, kalau kita tidak pandai cungkil hikmahnya, kita anggap Rasulullah SAW zalim. Dia hendak lepaskan diri, budak yang gantikan dia. Iini tidak bertanggung jawab. Begitulah ulasan orang Yahudi dan orang-orang Islam yang berpenyakit. Sebenarnya Rasulullah SAW bijak, wakitu-wakitu orang berhadapan dengan bahaya, satu orang penting satu kurang penting, tentulah yang tidak penting sanggup berkorban, yang tidak penting dikorbankan. Rasulullah SAW untuk umum, kalau mati Saiyidina Ali tidak apa, dia bukan Rasul. Iini mengajar umat Islam sepanjang masa, kalau iaitu perjuangan yang hak, kalau terjadi hendak dibunuh orang, siapa yang penting siapa yang tidak penting, kalau mesti mati satu orang, atas dasar strategi, yang tidak penting itu kena dikorbankan. Yang penting kena diselamatkan kerana dia penting unituk manusia. Itu bukan satu sikap yang tidak bertanggung jawab, tetapi satu kebijaksanaan.

Bila Rasulullah SAW sudah keluar malam itu. Dia dah berjanji dengan Saiyidina Abu Bakar hendak keluar sama. Kemudian Rasulullah SAW memberitahu Asma anak kepada Saiyidina Abu Bakar, disuruhnya menjadi pengintip. Mengapa Rasulullah SAW pilih perempuan tidak pilih lelaki? Orang jahiliah tidakkan terfikir yang hendak dijadikan pengintip itu seorang perempuan. Di sini bijaknya Rasulullah SAW, patutnya laki-laki jadi pengintip, tetapi perempuan dijadikan pengintip supaya orang tidak sangka.

Di sini Rasulullah SAW mengajar kita bahawa dalam satu perjuangan di satu-satu ketika boleh jadikan perempuan pengintip, atau boleh digunaakan perempuan menguasai satu satu bidang kalau diperlukan. Dia bukan terkungkung saja. Di zaman Rasulullah SAW boleh jadi pengintip. Sebab itu di zaman moden ini musuh-musuh Islam banyak menjadikan kaum ibu sebagai pengintip supaya kaum ibu dapat perangkap musuh. Musuh hendak diperangkap dengan kaum wainita. Tetapi Islam menjadikan perempuan supaya orang tidak terfikir perempuan pengintip atau dia tidak fikir dia perangkap musuh. Tetapi orang-orang kafir dan yang tidak ikut syariat, dia guna perempuan unituk perangkap musuh, perangkap lelaki, bukan supaya tidak perasan pengintip. Itulah hikmahnya.

Kalau kita tidak ulas sejarah ini orang akan kata tidak patut budak Saiyidina Ali gantikan tempat Rasulullah SAW. Kalau tidak dijadikan Asma pengintip, seolah-olah orang Islam yang fanatik dengan agama, perempuan itu tidak ada peranan. Sebenarnya dalam Islam, dalam sesetengah hal perempuan boleh berperanan macam jadi pengintip, tetapi ikut syariat.

Print Friendly
You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Powered by WordPress | Designed by: game cheats | Thanks to city tours, electronic cigarette and seo service